Friday, February 13, 2015

Pengalaman Sosial dalam Puisi Zam Ismail



PENGALAMAN SOSIAL DALAM PUISI ZAM ISMAIL
Oleh  A RAHIM ABDULLAH
HUBUNGAN sastera dan masyarakat sangat erat dan dalam. Fakta sastera yang terjadi dan menjelma di depan mata penyair dan seniman akan tercerna semula dalam anyaman seni kreatif masing-masing. Kerana itulah fakta sastera merupakan unsur yang tidak pernah terpisah dari cara berfikir, menilai dan menafsir individu berkenaan.
        Justeru, pandangan yang dikatakan Vladimir Jdanov (1956) bahawa sastera harus dipandang dalam hubungan yang tidak terpisah dengan kehidupan masyarakat, latar belakang unsur sejarah dan sosial yang mempengaruhi pengarang, serta harus mengabaikan sudut pandang subjektif dan sewenang-wenang yang menganggap setiap buku sebagai suatu karya yang independen dan berdiri sendiri. Salah satu kriteria penting metode itu ialah pertamanya suatu karya seni adalah tingkat kesetiaannya dalam mengungkapkan kenyataan dengan segala kerumitannya. Nampaknya karya-karya yang dihasilkan oleh penyair dan sasterawan Zam Ismail banyak yang boleh ditafsir dari sudut perkembangan sosiobudaya bangsa. Beliau menumpukan perhatiannya pada nasib anak bangsa yang tidak terbela dan ketinggalan dalam mengejar kemajuan akibat kemiskinan dan tidak cukup pendidikan.
       ZAM ISMAIL, 71 tahun (nama asal Mohd Ismail Zam-zam, lahir 19 Mei 1943 di Kampung Parit Rasipan, Batu Pahat, Johor) adalah penyair yang versatile, bergiat tatkala usia muda, dan sajak awalnya tersiar seusia dengan kelahiran negara Malaysia (1963). Sehingga kini Zam Ismail (ZI) berjaya menerbitkan enam (6) buah kumpulan puisi perseorangan, bermula dengan Perempuan yang Kutemui (1973), Setelah Dinihari (1983), Basah dalam Ingatan (1994), Mencari Akar di Ladang Terbakar (2011), dan Merentas Cakerawala Lima Dasawarsa: Puisi Pilihan 1963-2013 (2014).
          Karya puisi ZI juga pernah memenangi beberapa kali hadiah sastera kebangsaan sejak 1971, antaranya: ‘Air Papan’ (Mingguan Malaysia 1 Mei 1971). Puisi ini kemudiannya dijadikan teks sastera untuk Tingkatan Enam mulai 1977; ‘Bebayang’ (Dewan Sastera 1971) mendapat Hadiah Sastera Malaysia 1971; ‘Kita Hanya Penonton’ (Mingguan Malaysia 1994) mendapat Hadiah Sastera Utusan Public Bank 1994; ‘Jalan-jalan Raya Kotaku’ (Mingguan Malaysia 4 Jun 1995) mendapat hadiah utama Hadiah Sastera Utusan-Public Bank 1995; kumpulan puisi Basah dalam Ingatan (DBP 1995) menang Hadiah Sastera Darul Ta’zim 1996; dan ‘Hujung Tanah’ (1998) mendapat hadiah eceran Hadiah Sastera Darul Ta’zim 1996.
         Selain pingat PJK dari Kerajaan Johor, dan Tokoh Guru, ZI juga menerima Hadiah Penghargaan Penggiat Sastera dan Puisi Johor 2004; Anugerah Penggiat Sastera dan Puisi Johor 2005; dan Anugerah Tokoh Budaya GAPENA 2008. Apa yang jelasnya, tumpuan sastera kreatif ZI yang lebih serius adalah pada bidang puisi, walaupun beliau pernah menghasilkan cerpen, drama dan novel remaja yang semangatnya  bangkit apabila daya keterbacaannya pada teks Enid Blyton. Novel pertamanya berjudul Mencari Pembunuh (1978), diikuti dengan Yang Liar dan Terbiar (1987), dan Yang Resah Gelisah (1990) adalah hasil pembacaannya yang mendalam terhadap karya penulis Inggeris terkenal itu.
          Kekuatan ZI terserlah dalam dua bidang sekaligus – pendidikan dan persuratan. Insan yang mendapat pendidikan di Universiti Malaya, dan Sarjana Pendidikan di Universtit Iowa Utara ini, mempunyai keazaman yang tinggi dengan memiih dunia perguruan dan pendidikan sebagai kerjayanya. Bidang persuratan adalah wahana beliau membuka lebar untuk bidang kesusasteraan yang mendapat tempat dalam sistem pendidikan negara ini. Mungkin kerana khidmatnya selama tiga tahun sebagai Atace Pendidikan Malaysia di Indonesia (1990-1993), beliau telah melihat bagaimana perkembangan persuratan khasnya sastera dan pendidikan, mendapat tempat dalam peta kebudayaan dan pembangunan negara bangsa Indonesia yang kukuh. Pengalamannya sebagai guru kanan bagi subjek Bahasa Melayu dan Sastera di Sekolah Tinggi Kluang (1972-1979), juga pengalaman berkaryanya dan pengaruh karyanya yang memiliki jiwa kemasyarakatan, merakyat dan patriotisme bangsa yang tinggi, maka para pelajarnya harus dimesrai, mampu berinteraksi dalam bilik darjah, dan mudah mereka memahami makna hasil sastera yang disuguhkannya.
         Kedudukannya dalam dunia pendidikan itu diberi penghormatan lagi apabila pada tahun 1995, Z I dilantik sebagai anggota Panel Penasihat Penulisan Buku Teks Bahasa Melayu Kementerian Pendidikan. Beliau seterusnya ditugaskan menulis buku-buku teks sastera dan panduan Bahasa Melayu dan Kesusasteraan Melayu di peringkat SPM. Pengalaman dan keterlibatan beliau dalam dunia persuratan dan kesusasteraan ini pula agak konsisten. Sejak 1966 dan dekad 1970-an lagi, penerima Anugerah Tokoh Guru Nasional pada tahun 2004 ini telah mengasaskan penubuhan Persatuan Penulis Johor (PPJ) pada tahun 1966, dan pada 1972 ia berjaya dibawa bernaung di bawah GAPENA untuk bergerak lebih aktif di peringkat nasional dan serantau. Kerana partisipasinya yang gigih, ZI dipilih memegang jawatan ketua satu PPJ ini selama 14 tahun (1967-1969; 1973-1984) dan dilantik Penasihat PPJ (mulai 1986 hingga sekarang). Aktivitinya di peringkat serantau pula terlibat dalam kegiatan sastera budaya lingkungan SIJORI (Singapura-Johor-Riau), dan AJK Majlis Kerjasama Persuratan (MAKEP) Rantau Selatan, Singapura, Johor dan Riau (2002).
          Kebanyakan pengkaji meletakkan ‘Air Papan’ sebagai puisi berjiwa rakyat. Puisi ini menerima Hadiah Sastera pada tahun 1971 dan memerikan peristiwa duka dalam enam rangkap – kehidupan yang serba daif – sebagai nelayan dan petani. Air Papan sebuah kawasan perkampungan nelayan yang letaknya empat batu dari Pekan Mersing itu bukan sahaja terdapat masyarakat nelayan tetapi juga para petani yang berdepan dengan pelbagai kesukaran. Hidup kaum nelayan tersepit, bukan sahaja terpaksa bertarung maut yakni tentangan alam, tetapi oleh bahana pukat tunda dan pukat harimau.
               Esok lusa anak-anak mengais pasir
               sekolahnya darjah empat cuma
               dunianya laut kerbau dan debu-debu panas
               nasi dagang dan pulut inti.       

Kanak-kanak yang miskin ini tidak mampu ke sekolah dan kebanyakan mereka membantu keluarga cari nafkah. Inilah yang terjadi seterusnya di Air Papan.

              Siang usang kosong di pondok
              sawah ladang penuh penghuni
              Air Papan tak seindah namanya
              pegawai dan wakil rakyat
              setahun susah sekali bersua,

Ironinya rakyat ini tidak pernah menerima pembalasan atas sokongan mereka terhadap pegawai pemerintah dan wakil rakyat yang mereka pilih (mungkin pada zaman mutakhir ini semua mereka di Air Papan mendapat Brim1M tiap tahun?). namun penyair sebagai mengambil iktibar dan jalan tengah memerikan pula kisah “gadis separuh mati dibakar usia”, yang penuh berharap kesetiaan tunangnya untuk membawanya ke gerbang kebahagiaan. Sebagai gadis yang serba miskin, segala kemewahan dan gaya hidup (pakaian pelbagai jenis fesyen) itu tidak  pernah menggoda jiwa mudanya.
        Di sini penyair semacam mengharapkan bahawa seluruh gadis desa lebih peka dan tidak mudah terpesona dengan tuntutan fesyen semasa. Inilah harapan baru untuk warga Air Papan yang miskin itu.
              Pepohon tinggi nyiur menjulang
              sedamai wajah petani dan nelayan
             ada gadis separuh mati dibakar usia
             mini atau midi tak pernah menganggu tidurnya
             mimpinya satu cuma
             esok tunangnya biarlah mengondolnya ke syurga.

Seterusnya penyair berharap anak-anak muda Air Papan ini akan muncul di menara gading berilmu tinggi, bahkan laksana wali yang keramat dan berhati mulia yang bakal membela rakyat yang serba daif itu.   
             Dari kampus menara gading
             lahir anak-anak baru
             yang bernafas atas keringat
             nelayan dan petani
             dengan tekad satu semangat yang padu
             mahu menjilat sendiri
             manis pahit hidup bangsanya di pedalaman
             supaya esok lahir para wali
             yang mengetahui tangisan kaumnya.   

          Roh dan semangat patriotik terjelma dalam banyak puisinya. Salah satunya berjudul ‘Bersatu ke Alaf Baru’ (15 Julai 1999) dibacakan di majlis Perayaan Hari Kebangsaan yang berlangsung di Dataran Merdeka pada pagi 31 Ogos 2000. Sajak yang padat nilai-nilai nasionalisme dan patriotik itu antara lain mengangkat darjat dan martabat bangsa yang merdeka, jelasnya:
                      Siapalah kita
                      kalau bukan warga sebuah negara merdeka
                      siapalah kita
                      di arena antarabangsa
                      bersedia.

                    Tiada kematian paling nikmat
                     selain mengasihi tanah leluhur
                     dan tanah kelahiran ini
                     di sini di bumi keramat ini
                     cinta kita terus subur bersemadi.

     Semasa berada di luar negeri, ZI tidak pernah memuji negara atau kota yang disinggahinya itu. Namun dalam mengabadikan segala pengalaman yang dirasainya itu, dipertentangkannya dengan kehidupan di Malaysia; justeru jiwa dan rohnya tetap teringatkan tanah air, famili, dan berbangga dengan alam tanah airnya. Hakikat ini dapat dikesan pada sajak ‘Basah dalam Ingatan’ (terhasil semasa berada di Chicago, April 1987)
                    Menggarap sebuah kehidupan
                    bebas lepas demikian
                    menagih penilaian kendiri
                    tentang arah dan tuju hala
                    anak-anaknya
                    pertama kali berpijak
                    di hujung sebuah benua.

                    Menyedari di sini
                    bukan tempat istirehat
                    sekadar mampir membasah rongga
                   meraih hasil setiap inci perjalanan
                   namun tanah kelahiranku
                   masih basah dalam ingatan
                   tetap gagah dalam kebanggaan.

Bersama penyair Ahmad Razali, ZI ikut serta dalam Pesta Baca Puisi Dunia Antarabangsa, Struga Poetry Evening, di Yugoslavia, ZI memilih isu sosial seperti masalah keperitan hidup dan kemiskinan mereka banyak terungkap dalam sajak awalnya. ‘Suara’, ‘Tikus-tikus Lapar’, ‘Kisah Seorang Pemandu Stim-Rol dengan Seorang Mandur Tua’, ‘Satu Kebangkitan’, ‘Cinta yang Membunuh’, ‘Yang Ada Pada Kita’, dan ‘Air Papan’ adalah rangkaian kehidupan insan yang dibelenggu kemiskinan yang terpaksa mereka perjuangkan bagi melangsungkan hidup.  
   Semasa menamatkan tugasnya sebagai penjawat awam (1997) beliau menulis sajak ‘Selamat Tinggal’ (tersiar dalam majalah Dewan Sastera, Julai 1997), antara lain menjelaskan tentang seberkas pengalaman hidup yang tidak mungkin terlupakan, Kuala Lumpur dan Lembah Kelang yang meninggalkan impak negatif:

                      Kutinggalkan Lembah Kelang
                      tanpa rasa pilu atau duka lara
                      kerakusan, keangkuhan
                      ego dan taksub di mana-mana
                      atas nama jualan murah
                      saban detik dan masa
                      kebiadaban semakin terasa.

                      Apakah yang dicari selain kuasa
                      kemewahan dan status diri
                      sedang keberangkatan sudah pasti
                     di setiap terminal tanpa diragui.

Walaupun bersara, ZI masih menulis, bahkan puisinya makin keras berbicara.  Dalam ‘Mencari Jawapan’ (Dewan Sastera, Julai 2000) penyair masih setia dengan menulis berdasarkan fenomena sosial atau isu semasa masyarakat. Dan kali ini lebih menjurus kepada kehilangan nilai anak bangsa dan para pegawai penguasa yang tidak bertimbang rasa. Perbuatan sedemikian rupa dan mungkin kerana atas faktor perbezaan politik dan ideologi telah melenyapkan nilai-nilai demokrasi yang diamalkan selama ini. Kerana itu penyair kelihatan bagaikan seorang pencari budi yang tidak pernah alpa dan serik melaungkan suaranya:

                      Kucari keadilan dalam
                      peta sejarah bangsaku
                      pohon sopan kering meski pasrah.
                      Lebat daunnya kian luruh.
                     Embun akal budi ternyata langka
                     dalam kabut belantara kekuasaan.

                     Apabila sang penguasa
                     meletakkan tanda harga
                     pada barangan timbul merata
                     prasangka mengundang diam
                     tika senja kala meraih tangisan
                    keadilan terbujur kaku
                    dalam keranda bernama
                    demokrasi.

Dalam  ‘Di Hujung Jalan Tol’ (Dewan Sastera, Julai 2000) penyair ZI berbicara tentang dunia mungkin yang sedang dilalui manusia. Kerana itu:
                  Di sini sejarah bergantungan
                   tiada siapa peduli
                   bertanyakan asal usulnya.   

Manusia sedang memasuki dunia niskala dan hal ini digambarkan penyair dalam permainan metafora yang bersahaja – menjelaskan tentang dunia yang suram, dunia paradoks, tetapi berkesan, dan penyair pun seakan memasuki dunia sureal seperti berikut:

                  Di hujung sebatang jalan tol
                  tiba-tiba gerimis turun
                  dan jerebu turut meresahkan
                  lampu demi lampu dinyalakan
                  pemandangan ternyata semakin kabur.
                 Jalan itu seakan-akan tiada penghujung
                 lurus tetapi mengelirukan
                dan setelah melepasi jambatan itu
                api, darah dan seluruh tulisan
                pada batu-batu nisan
                berterbangan lalu hinggap
                pada dinding-dinding kaca
                sejarah yang dilupakan.

                Di hujung jalan tol yang sama
                sebelum tiba di jambatan
               gerimis merenjis pesan,
               gugur di atas kuburan,
               mengembalikan kelopak-kelopak mawar
               yang pada bertaburan
               pada kuntum-kuntum asalnya.

           Shamsudin Othman dalam eseinya ‘Memugar Apa yang Terbakar?: Satu Telaah Model Rasa Insaniah’ (lihat buku Biografi Zam Ismail: Penyair dan Pembangun Sastera Budaya dan Sejarah Johor, terbitan YWJ Citra, 2011) menjelaskan, bahawa selama 10 tahun tidak menghantar karya ke mana-mana penerbitan, bukan bermakna merajuk atau mogok berpuisi, sebaliknya ZI sedang mencari idea untuk membakar sesuatu.
           Bagi penyair dan pengkaji yang membicarakan buku puisi terkini ZI, Mencari Akar di Ladang Terbakar itu, bolehlah diandaikan sebagai terbakarnya akar emosi, rasa dan perasaan kemanusiaan dirinya sendiri. Sama seperti pengkaji, Shamsudin juga nampaknya melihat permasalahan kehilangan atau kehancuran akar tradisi bangsa yang kian pupus itu sedang menghantui diri penyair. Semuanya ini terjadi tentulah akibat daripada cintanya yang tidak berbelah bagi terhadap patriotisme itu sedang meluap-laup dalam jiwanya. Jelas Shamsudin lagi; “Frasa disirami slogan kata-kata, adalah pernyataan selemah-lemah iman kerana sifat manusia yang beradab akan sentiasa merendah diri dan tahu akan hukum dan peraturan.”
       Pencarian dan pertanyaan adalah teknik dan gaya kepuitisan yang dimilik ZI dalam sajak ‘Mencari Akar di Ladang Terbakar’ membayangkan rasa insaf dan tanggungjawab penyair. Namun hal ini seolah-olah terjawab dalam ‘Mentafsir Cinta’. Dalam sajak ini penyair sedang melangkah jauh kepada Tuhannya:
                Cinta luhur pasrah dan abadi
                selagi arus hidup tidak m,enhanyutkan
                selagi lautan kasih tidak menengelamkan
               selagi ajaran-Nya tidak dilalaikan
               dari sini ke lokasi pertemuan
               sungai-sungai sentiasa mengalir
               di bawahnya.   
 Lazimnya penyair atau sasterawan tatkala menulis ia semacam berdepan dengan lawan ajak berbicara, bercakap sesuatu tentang dunia mungkin yang sedang dilaluinya. Penyair yang komited pada masyarakat dan bangsanya ini tidak akan pernah melihat untung rugi dia berkarya. Penyair yang tulen adalah mereka yang menyintai anak bangsanya, bukan menghasilkan karya picisan yang membawa pulangan wang atau sampai mencipta dosa sastera. Kita yakin ZI setelah sekian lama berkarya, dunia mungkin yang menjadi dunia pilihannya yang optimistik adalah kembali kepada kehidupan anak bangsanya juga.
         Dalam hal ini ZI sendiri pernah menjelaskan, bahawa “penyair sejati adalah mereka yang terus menulis tanpa mengharapkan imbalan sama ada dalam bentuk bayaran, sanjungan atau pengiktirafan… Bagi penyair sejati ada sesuatu yang lebih berharga daripada ganjaran dalam bentuk kebendaan dan keagungan yang mendorong dia terus menulis puisi. Dorongan itu ialah kepuasan, iaitu kepuasan batin yang tidak dapat digambarkan lewat puisi-puisinya sendiri. dan kepuasan itu sendiri sebenarnya adalah sebuah puisi yang penuh misteri, yang hanya dapat dirasakan oleh sang penyair apabila selesai mengerjakan hasil karyanya.” (lihat Dewan Sastera, Mei 1995, dan “Penyair dan Globalisasi Kebudayaan” dalam Talib Samat (penyelenggara) Biografi Zam Ismail: Penyair dan Pembangun Sastera Budaya Sejarah Johor, Penerbit Mentari, 2014:139-150).
           Apa yang diucapkan kini adalah dialog dan monolog sejak lebih 50 tahun lalu. Mohamad Saleeh Rahamad ketika menyampaikan kertas kerja “Bayangan Peribadi Zam Ismail Mencari Akar di Ladang Terbakar” (Johor Bahru, 22 Oktober 2012) menggolongkan sajak ZI ke dalam lingkungan sajak prismatik, yakni yang tidak terlalu mudah tetapi tidak pula terlalu sukar. Ada imageri dan pelambangan, permainan bahasa yang membezakannya daripada prosa polos, ada penyimpangan morfologis, penyimpangan semantik, penyimpangan leksikografis, penyimpangan leksikal dan penggunaan laras yang tertentu dalam sajaknya, tetapi lantaran pengucapannya berdekatan dengan nuansa yang difahami khalayak setempat, sajak ZI adalah komunikatif.”
        Sebagai perakam peristiwa, dia juga melahirkan saranan pemikiran yang bernas, kritik yang pedas pada penguasa yang tidak amanah. ZI adalah penyair yang telus berbicara dan melihat kepentingan masyarakat berada di depannya.

(tersiar dalam Dewan Sastera, bil 1, 2015: 9-14)

No comments: